• 파일시티 이벤트
  • LF몰 이벤트
  • 서울좀비 이벤트
  • 탑툰 이벤트
  • 닥터피엘 이벤트
  • 아이템베이 이벤트
  • 아이템매니아 이벤트

敎育方法으로서의 敎化의 性格과 問題

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.25
최종 저작일
1976.01
10페이지/파일확장자 어도비 PDF
가격 3,000원 할인쿠폰받기
다운로드
장바구니

* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.

서지정보

발행기관 : 한국교육학회 수록지정보 : 교육학연구 / 14권 / 3호
저자명 : 尹八重

목차

Ⅰ. 序論
Ⅱ. 敎化의 性格
Ⅲ. 敎育方法으로서의 問題
Ⅳ. 結論: 敎師에의 示唆點
〈參考文獻〉
〈ABSTRACT〉

영어 초록

It is worthwhile, I think, to identify and to criticize the characteristics of indoctinaiton as a teaching method. But there has not been any report of study or research on this field of academic domain so far in Korea.
The present article attempts to identify the nature, of indoctrination in terms of teaching method, to. find out any potential problems of the indoctrination when it is practiced in schools and in other educational institutes for the purpose of students’ being changed in their belief and knowledge, and to formulate any suggestions for the teachers avoiding the indoctrination in their teaching situations.
“Indoctrniation” can be defind on the basic of such criteria as intention, content, method, and consequence. It is one of the typical definitions that indoctrination is the transmission of doctrines of which we are suspicious by teaching methods which we regard as morally objectionable. Indoctrination can be differentiated, among others, from instruction, training and conditioning in its intention’s non-educativeness, content’s confinabblity to philosophy, religion, politics especially, and consequence’s making people be closed-mindedness.
Problem of indoctrination regarded as a teaching method originated chiefly from the lack of rationality in its communication. And inhibiting the growth of self-thinking ability of student, and the possibility to extend to self-indoctrination are the additional problems of indoctrination. Present article gives teachers some suggestions.
First, teachers who teaches philosophy, and history of political science, philosophy of religon, and moral science should be keenly cautious not to be fallen into indoctrinating method.
Second, teachers themselves should not be indoctrinated in the contents of. the subject. matters they teach.
Third, teachers should have a sound attitude toward students; they should regard students independent person and individuality.
Fourth, teachers should always examine all the step of teaching procedures, especially the evaluating step not to check up end¬products only held non-evidentially.
Fifth, teachers should master various teaching method; mastery of teaching methods may defend them from indoctrination.

참고 자료

없음

자료문의

제휴사는 별도로 자료문의를 받지 않고 있습니다.

판매자 정보

마음과 세상을 연결하는 학문의 전당을 꿈꾸며 학지사는 단순히 책을 출판하는 곳이 아니라 인간의 마음을 아름답고 풍요롭게 하는 종합적인 학문 서비스를 위해 노력하고 있습니다.

주의사항

저작권 본 학술논문은 (주)학지사와 각 학회간에 저작권계약이 체결된 것으로 AgentSoft가 제공 하고 있습니다.
본 저작물을 불법적으로 이용시는 법적인 제재가 가해질 수 있습니다.
환불정책

해피캠퍼스는 구매자와 판매자 모두가 만족하는 서비스가 되도록 노력하고 있으며, 아래의 4가지 자료환불 조건을 꼭 확인해주시기 바랍니다.

파일오류 중복자료 저작권 없음 설명과 실제 내용 불일치
파일의 다운로드가 제대로 되지 않거나 파일형식에 맞는 프로그램으로 정상 작동하지 않는 경우 다른 자료와 70% 이상 내용이 일치하는 경우 (중복임을 확인할 수 있는 근거 필요함) 인터넷의 다른 사이트, 연구기관, 학교, 서적 등의 자료를 도용한 경우 자료의 설명과 실제 자료의 내용이 일치하지 않는 경우

이런 노하우도 있어요!더보기

최근 본 자료더보기
탑툰 이벤트
敎育方法으로서의 敎化의 性格과 問題
  • 레이어 팝업
  • 레이어 팝업
  • 레이어 팝업
AI 챗봇
2024년 06월 03일 월요일
AI 챗봇
안녕하세요. 해피캠퍼스 AI 챗봇입니다. 무엇이 궁금하신가요?
4:55 오후
New

24시간 응대가능한
AI 챗봇이 런칭되었습니다. 닫기