* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국교육방법학회
ㆍ수록지정보 : 교육방법연구 / 24권 / 2호
ㆍ저자명 : 정은이
ㆍ저자명 : 정은이
목차
Ⅰ. 서론Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 연구 결과
Ⅴ. 결론 및 논의
참고문헌
한국어 초록
대학 교육에서 수업 참여는 대학생들의 학업 능력 향상과 대학 교육의 질 제고라는 측면에서 중요시되고 있다. 본 연구에서는 이러한 필요성에 의거하여 대학생들의 수업 참여에 영향을 미치는 변인으로 교수의 자율성 지지, 과제 가치, 학습자의 학업적 자기효능감을 선정하고 각각의 영향력을 검증해 보았다. 또한 질적 연구로 대학생들이 수업에 참여하도록 하는 요인을 파악해 보았다. 연구 결과 첫째, 수업에 참여하도록 영향을 미치는 요인에 대한 대학생들의 인식을 분석해 본 결과 철저한 평가 적용, 발표와 토론 위주의 수업, 효율적인 수업 방식, 과목의 유용성, 흥미 있는 수업, 철저한 출석 확인, 시청각 자료 활용, 학생에 대한 관심과 상호작용, 과제 부여와 피드백, 취업과 연계된 과목 등의 요인들이 추출되었다. 둘째, 수업참여와 자율성 지지, 과제 가치, 학업적 자기 효능감은 모두 정적인 유의미한 상관이 있었다. 또한 수업참여에 영향을 미치는 변인을 중다회귀분석에 의해 파악해 본 결과, 자율성 지지가 가장 큰 영향력이 있었으며 다음으로 과제 가치, 학업적 자기 효능감순이었다. 이를 바탕으로 대학 수업에 주는 시사점에 대해 논의하였다.영어 초록
Class participation is considered important in higher education in order to enhance the learning ability of students and improve the quality of college education. Drawing on this necessity, the present study identified important factors such as autonomy support, task value, and academic self-efficacy that influence college students’ class participation, and examined their effects. In addition, the study qualitatively explored other factors that facilitate class participation. Results are as follows.First, college students indicated that the critical factors for class participation were strict evaluation, class through presentation and discussion, effective instructional approaches, utility of subject matters, interesting instruction, strict roll call, use of audio-visual materials, interaction with students, assignment and feedback, and relatedness to job seeking.
Second, all of autonomy support, task value, and academic self-efficacy positively related to the intention for class participation. The results from multiple regression showed that autonomy support had the largest exploratory power followed by task value and academic self-efficacy. Implications from these results were discussed.