자유학기제에서의 협력적 체험학습 성과에 대한 학업적 자기조절, 몰입, 협력적 자기조절의 예측력 규명
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국교육방법학회
ㆍ수록지정보 : 교육방법연구 / 29권 / 1호
ㆍ저자명 : 강명희, 강민정, 윤성혜
ㆍ저자명 : 강명희, 강민정, 윤성혜
목차
Ⅰ. 서 론Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 연구결과
Ⅴ. 논의 및 결론
참고문헌
한국어 초록
본 연구는 자유학기제 중학교 학생에 대한 금융교육을 협력적 체험학습 방법으로 설계하고 운영하여 이의 성과를 예측하는 변인을 규명한 후, 향후 효과적 체험학습 설계전략의 지침으로 활용하고자
진행하였다. 이를 위해 협력적 체험학습의 특성에 기반을 둔 학습성과 변인으로는 만족도와 학업흥
미를, 예측변인으로는 학업적 자기조절, 몰입, 협력적 자기조절을 상정하여 변인들 간의 관계를 분석
하고자 하였다. 연구는 서울에서 실시된 협력적 체험학습에 참가한 78명의 중학생을 대상으로 자료
를 수집하여 기술통계, 상관분석, 다중회귀분석 및 다중매개분석으로 진행되었다. 연구결과, 협력적
체험학습에서 몰입과 협력적 자기조절이 만족도와 학업흥미를 유의하게 예측하는 변인으로 나타났
다. 또한 몰입과 협력적 자기조절은 학업적 자기조절과 학습성과 사이를 매개하는 것으로 나타났다.
이를 토대로 체험학습에 있어서 학업적 자기조절, 몰입, 협력적 자기조절을 향상시키기 위한 교수설
계와 촉진전략이 필요함을 시사한다.
영어 초록
This study aimed to propose collaborative experiential learning for effective financial education, and toidentify variables that predict learning outcomes. Based on the characteristics of collaborative experiential
learning, the study supposed satisfaction and academic interest as criterion variables, self-regulation, flow
and co-regulation as predicting variables. Data were collected from 78 middle school students that engaged
in collaborative experiential learning for the Free Semester Program in Seoul, Korea and then analyzed
through descriptive statistics, correlation analysis, multiple regression and multiple mediation analysis
methods. Results of the study are as follows: First, flow and co-regulation significantly predicted perceived
satisfaction and academic interest in collaborative experiential learning. Second, flow and co-regulation
mediated between academic self-regulation and learning outcomes (satisfaction and academic interest). Based
on these results, to promote learning outcomes in collaborative experiential learning, strategies to improve
academic self-regulation, flow, and co-regulation in instructional design were proposed.