식생활교육 프로그램의 중요도-만족도 분석 - 서울․경기 식생활교육 프로그램 참여자를 중심으로 -
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국식품영양학회
ㆍ수록지정보 : 한국식품영양학회지 / 31권 / 2호
ㆍ저자명 : 박숙현, 정희선
ㆍ저자명 : 박숙현, 정희선
목차
Abstract서 론
연구 내용 및 방법
1. 연구 대상 및 기간
2. 연구 내용 및 방법
3. 통계 처리
결과 및 고찰
1. 조사대상자의 일반적 특성
2. 식생활교육 내용 만족 순위
3. 식생활교육 내용 관련 중요도-만족도 분석
요약 및 결론
References
영어 초록
This study was conducted to determine the elements that are required and that need improvement in the contents of dietary life education and the educational environment by analyzing the importance-satisfaction of a dietary life education program for dietary life education trainees. The results of the rank test for the satisfactory elements of dietary life education were in the order of competence of instructors, educational contents, time of education, educational environment and affordability of tuition. The importance-satisfaction analysis of the contents and construction of the dietary life education program showed that “suitable contents for the theme of the class”, “contents and construction of practice class”, “diversity of practice menu” and “diversity of educational contents” had high importance and satisfaction scores and therefore, could be maintained at their current levels. Meanwhile, “adequacy of class time” and “contents and construction of theory class” showed low importance and satisfaction scores, requiring a little effort. Whereas, “time and construction of group practice”, “structure of textbook for class” and “duration of course and number of classes” showed relatively low satisfaction compared to importance, requiring major efforts for improvement. Similarly, analysis of the lecture element from dietary life education showed that “professional lecture by instructors”, “lectures suitable for themes” and “lecture applicable in real life” had relatively low satisfaction compared to importance, requiring major efforts for improvement. In addition, analysis of the educational environment from dietary life education showed that “adequacy of lecture room space”, “cooking equipment”, “diversity of cooking utensils” and “sanitary condition of cooking utensils” also require major efforts for improvement. Therefore, dietary life education should not be executed with a simple delivery of knowledge but with both theory and practice classes to increase its application in real life, and active and specific efforts are required to nurture professional instructors and establish educational strategies.참고 자료
없음"한국식품영양학회지"의 다른 논문
- 당조고추의 영양성분 분석5페이지
- 서방출형 이산화염소 가스 젤팩의 미생물 살균 시험5페이지
- 회전형 저온 플라즈마 시스템을 이용한 분말식품의 균일한 살균 연구7페이지
- 경기지역 남녀 중국인 유학생의 식습관, 건강관련 생활습관, 음료의 기호도와 섭취에 관한 비교 연구8페이지
- 고품질 쌀의 품종별 영양성분 및 취반 특성6페이지
- Evolutionary Operation-Factorial Design Technique를 이용한 ..6페이지
- 기기적 평가와 패널 기반 평가를 이용한 된장 용액의 제시 온도에 따른 맛과 향미 특성 분석 및 비교8페이지
- Physicochemical Characteristics and Antioxidant Activit..6페이지
- 단풍마 단백질 추출물의 스트레스로 인한 면역력 저하 개선 효과6페이지
- 홍삼·복분자 혼합 발효물을 첨가한 치즈의 항비만 효과10페이지